BIURO PRASOWE

RedNet 24, 09.09.2021

O jeden pokój za mało? Dlaczego Polacy w pandemii zmieniają mieszkania na większe?


Według danych serwisu z nieruchomościami tabelaofert.pl stopień wyprzedania mieszkań oferujących pięć pokoi i więcej, wzrósł w Warszawie o ponad 30 p.p. w skali roku. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być zmiana stylu pracy wśród pracowników umysłowych, korzystających z pracy zdalnej. W okresie wprowadzania w naszym kraju kolejnych lockdown’ów potrzeby posiadania w mieszkaniu dodatkowego pomieszczenia nabrzmiały wyjątkowo mocno. Serwis tabelaofert.pl wciąż notuje wyraźny wzrost zapotrzebowania na mieszkania tego typu z rynku pierwotnego.


Typ mieszkania

Stopień wyprzedania mieszkań w Warszawie

wrzesień 2020 r.

lipiec 2021 r.

lipiec 2021 r. vs. wrzesień 2020 r.

1-pokojowe

67,5%

82,7%

+15,2 p.p.

2-pokojowe

65,6%

89,2%

+23,6 p.p.

3-pokojowe

56,7%

77,2%

+20,5 p.p.

4-pokojowe

56,1%

83,9%

+27,8 p.p.

5-pokojowe i większe

42,3%

73,7%

+31,3 p.p.

źródło: dane pochodzą z serwisu www.tabelaofert.pl

Wciąż wysoki popyt, ale potrzeba większych metraży

Jak podaje tabelaofert.pl stopień wyprzedania mieszkań w Warszawie w okresie od września 2020 roku do lipca 2021 roku wzrósł dla każdego typu mieszkań. Jest to spowodowane m.in. utrzymującymi się na rekordowo niskim poziomie stopami procentowymi, rosnącą inflacją oraz przekonaniem, że mieszkania stanowią bezpieczną przystań dla kapitału, szczególnie w dobie pandemii koronawirusa. Pewną nowością jest natomiast fakt coraz większego zainteresowania Polaków mieszkaniami oferującymi liczbę pokoi większą niż cztery. Stopień wyprzedania tego typu mieszkań wzrósł o 31,3 p.p. w skali roku, natomiast w przypadku nieruchomości oferujących cztery pokoje był to wzrost w wysokości 27,8 p.p. Trend ten związany może być w znacznym stopniu z trwającą od ponad półtora roku pandemią oraz koniecznością przejścia dużej liczby pracowników na tzw. „home office”.

- Ogólny popyt na mieszkania wciąż jest bardzo wysoki, a podaż za nim nie nadąża, nie tylko jeżeli chodzi o Warszawę. Od początku pandemii obserwujemy jednak nowy trend dotyczący zmiany preferencji co do liczby pokoi w mieszkaniach. W mieszkaniu o większej powierzchni, łatwiej jest o podział na strefy i wyznaczenie miejsca o innym przeznaczeniu. Stało się to niezwykle istotne odkąd znaczny odsetek Polaków zaczął pracować zdalnie, a dzieci przestały chodzić do szkoły stacjonarnie. Gdy dodamy do tego próbę ochrony utraty wartości poprzez lokatę kapitału w nieruchomościach, to mamy bardzo dobre otoczenie do inwestowania na rynku tego typu nieruchomościwyjaśnia Katarzyna Tworska, dyrektor zarządzająca redNet24, firmy specjalizującej się w sprzedaży mieszkań dla deweloperów.

Trend się utrzyma, Polacy niechętnie wracają do biur

Najmniejszy wzrost wyprzedania mieszkań w okresie wrzesień 2020 r. – lipiec 2021 r. serwis tabelaofert.pl odnotowuje analogicznie w przypadku kawalerek (15,2 p.p.), w których za sprawą ograniczonej powierzchni najtrudniej jest stworzyć optymalne warunki do pracy i życia. To z kolei spowodowało wyraźny wzrost wyprzedania mieszkań dwupokojowych (23,6 p.p.), które zdjęły część popytu z mieszkań jednopokojowych. Jak przewiduje Katarzyna Tworska z redNet24, powyższe zmiany preferencji dotyczące liczebności pokoi w mieszkaniach, powinny utrzymać się w naszym kraju także w nadchodzących miesiącach, szczególnie w kontekście zapowiadanej kolejnej fali koronawirusa, która może spowodować ponowny wzrost liczby pracowników oddelegowanych do pracy zdalnej.

- Przewidujemy, iż trend na mieszkania o większej liczbie pokoi zostanie już z nami na dłużej, nie tylko na najbliższe kilka miesięcy. Już teraz część pracodawców stosuje model pracy hybrydowej (częściowo zdalnej). Myślę, iż trend ten jest na tyle wyraźny, że inwestorzy wezmą go pod uwagę podczas planowania swoich kolejnych inwestycjipodsumowuje ekspert.

Ponadto badania firmy doradczej DataArt, pokazują iż pracownicy w Polsce wcale nie chcą wracać do biur. Sześciu na dziesięciu Polaków chce po zakończeniu pandemii pracować zdalnie albo hybrydowo. Dla przykładu, w branży IT taki system pracy preferuje aż 93 % specjalistów.

O jeden pokój za mało

Praca zdalna powoli przestaje być opcją, a staje się standardem. O ile przed wybuchem pandemii prawie ośmiu na dziesięciu polskich pracowników regularnie wykonywało swoje obowiązki zawodowe w siedzibie firmy, a tylko co dziesiąty miał możliwość pracy z domu, o tyle w czasach koronawirusa odsetek zdalnych pracowników wzrósł trzykrotnie i sięga 30 %. W wielu przypadkach polscy pracownicy skarżą się jednak po przejściu na „home office” na problemy związane
z odpowiednią organizacją czasu pracy i rozgraniczeniem sfery prywatnej od zawodowej.

- Odkąd nasze mieszkanie zaczęło pełnić rolę nie tylko miejsca do życia, ale również do pracy, nagle zaczęło brakować w nim odpowiedniej przestrzeni. Problem zaczął narastać jeszcze bardziej podczas lockdown’u kiedy poza miejscem potrzebnym dla nas - pracujących rodziców, potrzebna była również przestrzeń dla bawiących się dzieci - dwóch córek w wieku dwóch oraz czterech latmówi Ania, menedżerka w agencji social mediowej, właścicielka 3-pokojowego mieszkania na warszawskiej Woli.

Część firm, których specjalizacja wymaga pracy stacjonarnej zdecydowała się po okresie pracy zdalnej wrócić do biur, natomiast pozostali, w dalszym ciągu wybierają pracę zdalną bądź hybrydową. Swoimi przemyśleniami dzieli się także Krzysztof, dyrektor sprzedaży w korporacji, w branży spożywczej, który na „home office” przebywa od początku trwania pandemii.

- Praca zdalna ma z pewnością dużo zalet, nie tracę np. czasu na stanie w korkach, jadąc do firmy. Ma też jednak pewne minusy. Zauważyłem już po miesiącu, że laptop zaczął towarzyszyć mi cały czas - tuż przez zaśnięciem, a także rano podczas śniadania. Granica między życiem prywatnym i zawodowym zaczęła się mocno zacierać. W naszym mieszkaniu nie było po prostu miejsca na dwa osobne biura – dla mnie i dla żony. Gdy ograniczenia związane z pandemią nieco stopniały, zacząłem szukać innych możliwości do pracy zdalnej, a także w dłuższej perspektywie - rozważać zakup większego mieszkania.


***

Firma powstała w 2006 roku. Zajmuje się komercjalizacją i marketingiem projektów deweloperskich na terenie całego kraju. Wieloletnie doświadczenie w sprzedaży projektów deweloperskich pozwala ekspertom REDNET 24 wesprzeć inwestycję na każdym etapie procesu inwestycyjnego od zakupu działki, poprzez planowanie inwestycji, analizę konkurencji, określenie grupy docelowej, pracę nad planami mieszkań, planowanie cen, aż po opracowanie oraz realizację strategii sprzedażowej i marketingowej. Eksperci REDNET 24 stale prowadzą badania rynkowe, dzięki czemu narzędzia grupy REDNET wraz z wiedzą pracowników firmy dają efekt synergii, zapewniając znaczną przewagę nad konkurencją.

Kontakt dla mediów:
Partner of Promotion
Jarosław Zakrzewski, ACCOUNT MANAGER
e-mail:
tel.: 22 858 74 58 wew. 68

Partner of Promotion
Rafał Roguski, ACCOUNT EXECUTIVE
e-mail:
tel.: 22 858 74 58 wew. 73